Narisin Tosikolle tämän työpaikkani työilmapiirin surkeutta. Tosikko heitti jonkun sarkastisen kommentin, että ai tässäkin, niinhän tuntuu olleen kaikissa (työpaikoissani). Ja sillä hetkellä ajattelin, että niin tosiaan onkin... 

tyo%CC%88p%20kiusa.jpg

 

Mutta mistä asti? se ajatus välähti vasta myöhemmin. Ei minulla nyt jokaikinen työpaikka ole täyttä paskaa ollut. Ei edes tämän valmistumisen jälkeen. Jos työpaikalla on huono ilmapiiri, minä voin pahoin ja minusta tulee huono työntekijä, jota sitten aletaan selän takana mitään osaamattomaksi tumpeloksi haukkumaan. Jos työpaikalla on metaliteetti, toimintamalli, että jonkun pitää olla syyllinen ja joku on oltava kiusan kohteena, se kohde olen minä. Se ei ole ikä-, paino- eikä ulkonäkökykysmys, vaan jokin muu ominaisuus minussa. Olen ollut nätti, tai ainakin ihmisen näköinen, olen ollut nuori ja nuorempi, olen ollut hoikka. Silti. Olen ollut onnellinen, asunut omistusasunnossa, parisuhteessa tai avioliitossa. Silti. 

Mutta on minulla ollut hyviäkin työpaikkoja. Kivoja työkavereita, hyviä esimiehiä, hyviä työyhteisöjä. Sellaisia, joihin olen kuulunut, osana työporukkaa. Olen ollut osa sitä työyhteisöä. Sellaisen minä taas haluaisin. Sellaisen, minne mennessä ei tartteisi ajatella, että tämä on täyttä paskaa. Miettiä, mistä ne nyt minusta puhuu, mitä olen tehnyt väärin, mitä teen väärin, mikä menee pieleen ja meneekö joku pieleen. 

Voisin käydä läpi koko työhistoriani työpaikka työpaikalta. Siellä on monta hyvää työyhteisiöä, monta hyvää kokemusta. Jos on sitä paskaakin, ilkeää, kiusaamista, kyykyttämistä. 

Olen entinen koulukiusattu. Minut valittiin joukkueeseen viimeisenä. Olin mieluummin varamiespenkillä kuin pelikentällä, jossa en saanut palloa, en osaksi joukkuetta, vaikka miten olisin yrittänyt. Aikansa sitä yrittää, sitten luovuttaa. Uuden kouluvuoden alussa sitten voimistelun opettaja luulee näkevänsä osaamattoman ja pinnarin, kun ei näe, että siinä on ryhmän ulkopuolelle jätetty. 

Minut jätettiin välituntiporukasta pois. Seisoin seinän vierellä muutaman muun nyhverön kanssa, erillään muista. 

Näitä samoja asetelmia koulumaailmassa on edelleen. Sieltä tulee tämän päivän ja tulevaisuuden työpaikkakiusaajat, työpaikkakameleontit ja -luovijat ja työpaikkakiusatut. Menestyjät, väliinputoajat ja luovuttajat.