Juttelin puhelimessa entisen työkaverin kanssa. Hän on esimies-tyyppisissä tehtävissä yrityksessä, jonne teen keikkaa. Tai no, nyt tulee vasta toinen keikkapäivä. Hän on ollut tässä samaisessa työpaikassa, missä minä nyt, tai siis vielä, tai siis tauolle toiseen paikkaan vuoden loppuun. 

Juteltiin sen työpaikan ilmapiiristä. Juteltiin, mistä johtuu, että olen herkästi työpaikkakiusaamisen kohde. Mitä minussa on sellaista, mikä saa elämäänsä vittuuntuneen luonnevikaisen hyypiön ottamaan minut silmätikukseen, oman pahan olon purkautumiskohteeksi. En tiedä. 

Entinen työkaveri kertoi millainen työkaveri minä olen -  tai olin sillin kun hän oli talossa töissä minun kanssani (ja luultavati olen tätä samaa yhäkin....)  

Olet avoin. 

Se on totta. Puhun paljon, itsestäni, ja sitten ihmiset luulee, että kerron kaiken. No en todellakaan. On viiskytmiljoonaa asiaa ja elämänkokemusta, mitä en lallattele yhtään kellekään. Mutta olen avoin ja puhelias. Sillä tavalla ihminen laittaa itsensä alttiiksi. 

Olet ystävällinen, iloinen, auttavainen. Minulta voi kysyä neuvoa, ja minä neuvon ja autan. Jos hänelle tuli ongelma, hän kysyi aina minulta. 

Ja muistin, että nämä samat määritelmät - aidosti, tosissaan, oikeasti - olen kuullut aiemminkin. Opiskeluaikanakin. 

Olen hauska, huumorintajuinen. Luotettava. Iloinen, ystävällinen ja auttavainen - näin minua on aiemminkin työkaverin roolissa luonnehdittu. Muistin sen nyt, kun tämä entinen työkaveri, nykyinen pomoni keikkafirmasta, luetteli kaikki hienot adjektiivit, mitä ja millainen olen. 

Teen työni. Hyvin. Entisen työpaikan esimies totesi jotakuinkin, että "... ja työtähän sinä et pelkkä! 

Mutta jotakin minussa on sellaista, että minut on helppo ottaa kiusaamisen kohteeksi. Ehkä se on se avoimuus. Välittömyys. Aitous, jota ei vinksahtanut usko aitoudeksi, vaan kuvittelee, että teeskentelen, esitän, haluan olla esillä ja pomo. 

Ja ehkä tämä on tässä työyksikössä se juttu, minkä takia minut on otettu kiusaamisen ja mollaamisen kohteeksi: työyksikön negatiivinen, ilkeä, pomon aseman itselleen ottanut tapaus pelkää, että vien asemansa.